2013-09-27

Jag skiter heller inte i lagen.....

(Arkivbild)
Idag skriver Bohusläningens ledarskribent om bl a mig under rubriken Problematisk syn på lagen. Och det gäller alltså mitt uttalande i Bohusläningen igår och uttrycket "Jag skiter i det", dvs beslutet från Miljö och Stadsbyggnad om vattnet på Gustafsberg. Han menar att jag skiter i lagen.

Av mitt förra inlägg här på Uddevallabloggen vet ni nu hur det gick till när jag fällde mitt yttrande. Ingen annan journalist på Bohusläningen än Ulf Blomgren skulle citera mig så ordagrant och även lite ur sitt sammanhang. För övrigt är Blomgren en vaken journalist som tycks vara involverad i det mesta i tidningen som ger rubriker runt om i medievärlden.

Av både miljöinspektörens muntliga besked till mig och senare det skriftliga förbudet uppfattade jag att vi inte alls fick fortsätta att distribuera Gustafsbergsvattnet. Det var ett orimligt beslut, det går inte att stänga av kranarna, och man har faktiskt rätt att reagera på det.

Nu fick jag igår miljöchefens Martin Gustafssons överklagande till länsstyrelsen av vårt överklagande. Där tycker jag han har försökt att nyansera förbudet där han understryker att det är just icke godkänt vatten som förbudet gäller. Och där uppfattar jag att han inte är emot totalförbud av vattendistributionen på Gustafsberg. Där har vi samma uppfattning att vi skall leverera ett bra vatten och det är det vi jobbar för. Vi är alltså ganska överens.

Då både Gustafsbergsstiftelsen och kommunens Miljö och Stadsbyggnadsförvaltning delar uppfattningen att Gustafsbergsvattnet skall vara godkänt så vidhåller jag att det är obegripligt att miljöinspektören fattar ett så drastiskt beslut när vi är så nära anslutning till kommunalt vatten. Det bara stör vårt arbete. Det hade varit bättre om Miljö och Stadsbyggnad hade gett oss lite vägledning i frågan om vad som är godkänt vatten eller inte enligt deras mening.

Sedan är Götell, som har många sympatiska drag enligt min mening, ute och cyklar då han skriver att Gustafsbergsstiftelsen är en kommunalt förvaltad stiftelse. Sannerligen inte! Gustafsbergsstiftelsen styr sig själv och direktionen är stiftelsens högsta beslutande organ. Om nu Peter Götell skulle få för sig att kolla upp detta och går till Uddevalla kommuns hemsida och hämtar stadgarna så kan jag lugna honom med att det pågår ett permutationsärende om stadgeändring hos Kammarkollegiet. Stiftelselagen som trädde i kraft 1996 fanns inte när de nuvarande stadgarna antogs 1976.

Sant är dock att kommunfullmäktige i Uddevalla utser den förvaltande direktören och sju ledamöter, alltså tillsammans åtta, medan Länsstyrelsen utser två representanter.  //

5 kommentarer:

  1. Hemskt att läsa hur Bohusläningen smutskastar Gunnar i olika frågor. Bloggläsare! Nu slutar vi läsa blaskan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du anonyme nättroll, dina kommentarer och din kampanj mot lokaltidningen blir allt märkligare. Peka i detalj ut på vilket sätt Gunnar har smutskastats i olika frågor. Tidningens uppgift är att kritiskt granska, inte minst de makthavare som finns i vårt samhälle.

      Radera
    2. Nu är det nog ett nytt nättroll som dykt upp! Det är inte jag som har duellerat med dig om journalistiken och presstödet. Har du aktier i Bohusläningen? Är du "journalist" i sagda tidning??

      Radera
    3. Jag har alltid upplevt att Angelica Dimakis och Ulf Blomgren har varit ärliga och intressanta journalister som sticker ut från dom övriga. Gunnar, Ulfs artikel var nog ett olycksfall i arbetet han menade nog inget illa. Skrivet av Nättollet 1: för upplysning....

      Radera
    4. Märkligt att identiteten plötsligt är av intresse. Registreras åsikter?
      Nog är i alla fall du samma person då dina uttryck och stilistiska fingeravtryck går igen i många attacker på "blaskan".
      Så tillbaka till sakfrågan. På vilket sätt skulle artikeln vara ett olycksfall i arbetet? På vilket sätt skulle vissa reportrar vara oärliga? Frågan om hur och när Gunnar tidigare attackerats verkar förbli obesvarad. Blanda nu inte bort korten igen.

      Radera