2013-09-28

Peter Götell hör det han vill höra

I dagens Bohusläningen svarar jag Peter Götell på hans ledare i gårdagens Bohusläningen. Han kontrar med att hävda att det han skrev är hundraprocentigt korrekt och citerar från bandinspelningen mellan mig och reporter Blomgren. Det är bara det att han är inne i den återgivningen och har en egen kommentar som är alldeles uppåt väggarna.
 
Så bra att det finns på band så jag kan kommentera det.
 
Blomgren frågar: "Vad innebär det att det inte är tillåtet att skicka ut vatten i ledningarna?" (Lägg märke till att han inte frågar: "Vad innebär det att det inte är tillåtet att skicka ut otjänligt vatten i ledningarna? Då hade han förstås fått ett helt annat svar av mig).
 
Klasson svarar: "I praktiken innebär det ingenting för vi skiter i beslutet. Vi kan inte stoppa det. Hur skulle det gå till...."
 
Efter meningen "Vi kan inte stoppa det." Skriver Götell: (Beslutet alltså, min kommentar).
 
Varför är Götell inne och manipulerar en citerad text från en bandinspelning i stället för att återge den som den är helt utan egen kommentar. Särskilt när han tolkar meningen "Vi kan inte stoppa det" fel.
 
Ordet det syftar förstås på vattnet, inte beslutet. Det är ju vattnet Blomgren frågar om. Vi kan alltså inte stoppa vattnet, är mitt svar på Blomgrens fråga. Beslutet har jag ju ingen möjlighet att stoppa.
 
Sedan avslutar Götell det hela med: "Elitisten, han som står över lagen, har talat. Ridå"
 
Så här skriver jag i dagens Bohusläningen. Bedöm själva om jag ljuger:
 
"Nej, Peter Götell, jag skiter inte i lagen som du skriver i ledaren 27 september. Du skall inte tro allt som står i tidningen. Det jag skiter i, och som jag svarade på reporterns fråga, var om jag tänker stänga av vattnet på Gustafsberg. Det var så orimligt och dumt så det måste jag kunna reagera på. Det tror jag alla tidningens läsare förstår. Däremot arbetar jag för att förbättra vattenkvalitén på Gustafsberg. Där är jag enig med Miljö och Stadsbyggnad.
 
Men att drämma till med ett förbud i ett läge där vi inom några veckor kommer att vara inkopplade på kommunens ledningsnät, och därmed ha tagit ett första steg mot en bättre vattenkvalité, tycker jag är urbota dumt och stör mitt arbete därvidlag.
 
Sedan måste jag rätta dig. Gustafsbergsstiftelsen är ingen kommunalt förvaltad stiftelse. Stiftelsens högsta beslutande organ är direktionen, dvs styrelsen.
 
Gunnar Klasson
Förvaltande direktör
Gustafsbergsstiftelsen"  //

16 kommentarer:

  1. Har tidigare reagerat flera gånger på vad Peter Götell skrivit i andra sammanhang och nu detta gör att jag inte ger mycket alls för honom. Hur kan man återge ett samtal så stelbent och ordagrant utan att själv väga in en egen kommentar? Sensationsrubriker säljer bättre?

    SvaraRadera
  2. Peter Götell jag är besviken på dig. Du hör verkligen vad du vill höra. Heja Gunnar! Vi är många som står bakom dig.

    SvaraRadera
  3. Retorikens förfall......
    Stå på dig Gunnar.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Varför kan Bn bara klaga, det vore väl bättre att man i Bn tog upp så mycket positivt som
    sen Klasson tog över

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova med att läsa om allt som skrivits om Gunnar i tidningen innan du fäller en så onyanserad kommentar.

      Radera
  6. Bohusläningen börjar förhoppningsvis äntligen få smaka på på vad folk tycker om deras ständigt negativa inställning. Dags att bojkotta eländet snart. Ignorera den trista och översittande attityden som denna tidning har. Går inte att jämföra med ex. TT/ELA. Där hissar man det lokala. Här ska det dissas och enbart granskas på ett negativt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara intressant om du kunde lista, låt oss säga tio, exempel på denna påstådda negativa attityd som inte är skulle vara förenlig med tidningens uppdrag att kritiskt granska. Gör samma sak när det gäller påstått översitteri och alla andra fel som du häftar vid tidningen. Välformulerade synpunkter och konkreta exempel skulle säkert uppskattas, om det verkligen är en dialog och förbättring du söker? Just nu låter det bara som magsurt gubbgnäll från någon med en minst sagt luddig uppfattning om medias roll.

      Radera
    2. Bhn tror, i likhet med dig, att lokalmedias enda roll ska vara att mycket kritiskt granska. Det är EN DEL av deras roll. Den har, i likhet med andra dagstidningar, också en uppgift att lyfta läsarna med positiva artiklar. Samma sak med återhållsamhet i fall där det inte är uppenbart en parts fel. Det är denna ojämna vågskål som ofta präglar Bhn:s rubriksättning och ofta journalistiska attityd. Det finns inget utrymme att ta upp exempel i detta forum, men jämför gärna med andra morgontidningar.

      Radera
    3. Jag tror inte att jag någon gång påstått att det är dess enda roll? Ännu en av dina inbillningar?
      Det är förstås lätt att kasta skit och sedan skylla på omständigheter när du inte kan leda dina ogrundade anklagelser i bevis. Tunt. Mycket tunt. Genomskinligt faktiskt.

      Radera
  7. Magnus Nordlund2013-09-28 21:36

    Inte förvånad. Bohusläningens ledarsida har inte varit värd att läsa sedan Emma Wange lämnade tidningen.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker Götell för det mesta skriver bra ledare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer helt!
      Folk har fått lämna sina uppdrag för mindre "grodor" en den Klasson gjort här!

      Radera
  9. Jag blir så trött på denna journalist. Om han vill ha dramatik kan han väl ta anställning som reporter i Syrien, ty då slipper han förvrida verkligheten och basunera ut den till massorna. Men som tur är, tar ingen honom på allvar längre, mig veterligen

    SvaraRadera
  10. Bhn är sur för man fick backa på Essam citat. Emma Wange - jag vi är många som saknar hennes intellekt. Och Blomgren.... han påminner om skvallertanten i Olrogs visa "jag säger bara det så har jag ingenting sagt"...

    SvaraRadera
  11. uddevalla skulle behöva fler så duktiga förvaltare som Gunnar och det visar sig hur fint Gustafsbergs står sig. Heder åt denna institution. OCH en direktör med Hemb.förening liksom bloggvänner bakom sig. God forts.önskar Bertil J. från gamla hembygden.

    SvaraRadera