2013-10-21

Jisses vilket dygn!

Det bröt loss kl 21.50 igår kväll. Jag fick det första beskedet från en vän som fått ett konstigt mejl från mig och att jag måste handla snabbt. Lätt förvirrad replikerade jag ungefär: "Hurdå?". "Byt lösenord!" var svaret.

Det var detta som gick ut säkert till hundratals från min e-postadress:

"Hej!
Jag är för närvarande i Manila, Filippinerna och förlorade min väska tillsammans med pass och kreditkort. Ambassaden är villig att låta mig flyga utan mitt pass. Jag behöver bara betala för min biljett och räkningar hotell. Tyvärr har jag inga pengar, mitt kreditkort skulle hjälpa men är också i påsen. Jag har redan fått kontakt med min bank, men de behöver mer tid att skicka mig en ny. Jag undrar om du kan låna mig lite pengar via western union så snart som möjligt. Jag ska ge er tillbaka så fort jag kommer tillbaka. Jag behöver definitivt att få på nästa flyg.
 Jag väntar på ditt svar ...
 hälsningar

--
Gunnar Klasson
Borgerlig vigselförrättare"

 
Hur byter man lösenord i Google tänkte jag medan jag letade i inställningar. Strax hittade jag och bytte lösenord. Det hade väl då gått en kvart sedan jag fick varningen. Och jag lade ut en varning på Uddevallabloggen och på Facebook.

Sedan har ingenting varit sig likt. Facebookmeddelanden, sms, mail och telefonsamtal strömmade in igår kväll. Det sista samtalet 23.40 och idag fortsatte det. Telefonen ringde när jag stod i duschen, sms:andet och mejlandet fortsatte. Satt i möte på Bohusläns museum fick stänga av telefonen. Under tiden fick jag tio meddelande i mobilsvar. Flera sms och ett par mejl. Svarade på några sms från min iPad under mötet.

Vidare till Snäckan för lunch, stängde av telefonen igen. Nya meddelanden när jag slog på den. Satt i nytt möte och fick nya samtal innan jag blev tvungen att stänga av telefonen igen. Nya meddelanden.

Flera ville att jag skulle ringa tillbaka för att kolla att allt var bra. Har ringt några men har helt enkelt inte hunnit ringa alla.

Och ikväll fortsatte det men det har klingat av efterhand. Det sista (?) samtalet ganska exakt 24 timmar efter att allt började.

Man har sagt mig att e-postkontot blivit kapat. Inte för att jag vet hur det kan ske men det var många år sedan jag bytte lösenord. Har haft mitt gmail-konto hur länge som helst.

Du måste meddela alla kontakter i din adressbok, var ett råd jag fick. Men jag har 4656 st! Det var inte möjligt.

För övrigt undrar jag om attacken är över? Skickade ett mejl i eftermiddags som mottagaren inte fått.

Och inte visste jag att jag kände så många och många har fattat att det inte var ett seriöst mejl men flera har engagerat sig ändå och undrat om jag sitter i knipa och velat hjälpa till. Rörande och stort tack till alla från landshövdingen, vänner, bekanta, Facebookvänner m fl!

STORT TACK!!  //

2 kommentarer:

  1. Det är ett krig på nätet. Se upp det kan komma nya anfall! Vi måste bygga ett starkare nätförsvar.

    SvaraRadera
  2. Jösses! Vad härligt att veta att så många engagerar sig! Fast jag blir nog lite förvånad att folk tog det på allvar, ändå. Språket är ju så tydligt datoröversatt?

    SvaraRadera