2013-10-02

Regementsmusikkåren

När överste Bertil Kamph blev regementschef på Bohusläns regemente 1966 inträdde en ny era. Han älskade marschmusik och såg till att även Uddevallaborna fick ta del av regementets musikkår genom de så kallade fredagsmarscherna.

Varje fredag kl 12 på sommarhalvåret startade regementets musikkår vid Lilla torget och marscherade ner till Rådhuset där ett antal marscher framfördes till Uddevallabornas stora förtjusning. Här på bilden, som min gamle klasskamrat Jan-Åke Nilsson tagit, är det Kurt Sävsby som är regementstrumslagare (tamburmajor)

Bertil Kamph var regementschef 1966-1971.  //

3 kommentarer:

  1. Allt var inte bättre förr, men detta tillhör definitivt, att det var bättre förr.

    Claes

    SvaraRadera
  2. Hej! Fick för mig att Googla på min morfars namn och hittade detta foto. Roligt att se och jag kommer ihåg när jag som liten tjej stolt såg min morfar Kurt gå längst fram i marschen :)//Karin

    SvaraRadera
  3. Roligt att se. I huset till vänster hade farmor sitt skrädderi. Björnstads.

    SvaraRadera