2014-01-30

Rosenquist på Samneröd

Insänt av Christian Hvitervall:

"Hej Gunnar.
 
Ang Herr Rosenquist på Samneröd så har jag lite mer info.
 
Han hette egentligen Axel Mauritz Rosenquist af Åkershult ,föddes 1815-02-04 (delade uppgifter om vart dock inte Uddevalla) som son till friherre Fredrik Christoffer Rosenquist af Åkershult. Han var häradshövding över Sunnervikens domsaga (föregångare till nuvarande Uddevalla tingsrätt där han förövrigt hänger porträtt) från 1856 fram till sin död vid 92 års ålder den 26 december 1907.
Det vore intressant att se hur de sista domarna han skrev blev vid sådan ålder.
 
Han började sin Juridiska bana med Jur. preleminärexamen 1830 och examen till rättegångsverken 1833, Därefter var han Askulant i Göta Hovrätt 1833, Extra Ordinarie notarie från 1839, Vice häradshövding 1842 och Sedemera Fiskal från 1848 även detta i Göta Hovrätt. Innan han då slutligen hamnade i Uddevalla 1856.
 
Han var även ledamot av andra kammaren i Riksdagen 1867-1869 och 1879-1881.
 
Axel fick 3 barn efter giftermålet 1850 med Syster Maximiliana Eufrosyne Augusta Åkerhielm af Margretelund (som förövrigt dör 1866 i Uddevalla) :
 
* Tomas Fredrik 1850-1907
* Kjell Axel Ludvig 1851-1928
* Ellen Augusta Erika 1853-1923 (som giftes 1877 med Ludvig Essén på Samneröd).
 
De är av den adliga ätten Rosenquist af Åkershult nr 164 som adlades 1625 och introducerades 1627.
 
Bifogar en bild på Axel och en på släktvapnet.
 
Mvh /
T.C Hviterwall"

3 kommentarer:

  1. Så roligt att få se en bild av Mauritz (som jag hört att han kallades), som jag inte sett tidigare. Förutom oljemålningar av honom och hans hustru, har jag en teckning av Samneröd, från 1880. Min skanner vägrar att samarbeta med min dator, så det enda jag skulle kunna skicka just nu, är ett dåligt fotografi av teckningen, ifall du är intresserad. Jag har hört att huset är rivet för länge sedan.
    Margaretha
    barnbarns barnbarn till Mauritz och Augusta

    SvaraRadera
  2. Min svärmors mor var född i den här släkten. Vi har en oljemålning som sägs vara målad av Tomas Rosenquist af Åkershult. Jag har aldrig sett någon information om hans måleri men vill gärna få tips om var jag kan få veta mer.
    Eva Geijer Lilliehöök

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      Tyvärr vet jag inte mer om Tomas än du redan vet — det man kan läsa sig till i adelskalendern.
      https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tomas_Rosenquist_af_Åkershult
      Såvida det inte finns fler med samma namn så var han min morfars morbror, jag hittar hans namn i en gammelfasters födelsedagsbok, jämte många andra Rosenquistar.
      Det förvånar mig inte att han målade, det verkar som flera i släkten både målade och skrev.
      Margaretha

      Radera