2014-10-10

Bron över Herrljungabanan

Insänt av Olof Holmstrand:

"Många äldre uddevallabor minns säkert bron på bilden, särskilt om man är idrottsintresserad. Den gick över Herrljungajärnvägen inte så långt ifrån Rimnersvallen. Bilden är tagen med min första billiga kamera vintern 1955/1956. Jag stod norr om järnvägen och riktade kameran mot sydväst.

I samband med att genomfarten anlades på 70-talet och järnvägen fick en annan sträckning revs bron. Även fortet på bilden är numera borta. Huset som syns på bilden är Fredriksbergsgatan 13.
Under hela 50-talet bodde jag i det mittersta av de sju radhusen, som ligger helt nära den plats där bron låg. Från fönstret hemma kunde jag betrakta trafiken över bron.

När det var större idrottsevenemang på Rimnersvallen, var det en strid ström av människor över bron. Skolorna ordnade också idrottsdagar på Rimnesvallen och många elever gick då över bron. Kulmen nåddes naturligtvis när det var fotbolls-VM 1958. Själv såg jag matchen Brasilien-Österrike ifrån en bergknalle nära en villa högst upp på Rimnersgatan.

Ibland hörde mina lekkamrater och jag att ett ånglok var på väg mot bron. Vi fick då bråttom att ställa oss på bron. För en stund försvann vi i röken. Att det inte var nyttigt att andas in den svavelhaltiga röken tänkte vi inte på.

Nedanför fortet till vänster strax utanför bilden stod en grov gammal ek. Några grenar kan man skönja på bilden. När jag för några år sedan besökte platsen, fann jag att även eken var borta. På marken kunde jag dock se rester efter den.

På en liten berghäll vid brofästet på Mariebergsidan stod det inristat 1939. Om detta årtal har med brons tillblivelse att göra, är för mig obekant.

Min skolväg gick över bron under nästan tio år, först till Margretegärdeskolan och senare till Läroverket. Eftersom man på den tiden även gick hem på lunchrasten, måste jag ha gått eller cyklat över bron flera tusen gånger.

Olof Holmstrand"  //

7 kommentarer:

  1. Den tyska invasionsplanen mot Sverige
    Två tyska divisioner var tänkta att gå in i Värmland från södra Norge och rycka fram mot Karlstad, där staben i MILO 5 (militärområde 5) var förlagd. I Sunne och Kil skulle luftlandsättningar äga rum. Medan denna anfallsstyrka fångade upp de svenska förstärkningar som eventuellt skulle komma norrifrån, skulle en tredje anfallskil marschera söderut längs Bohuskusten och sätta sig i besittning av Uddevalla och därefter Borås.
    Jag vet inte om man i Sverige redan kände till invasionsplanen men i Uddevalla byggdes det fullt av dessa kupolformade bunkrarna som även kallades för Lindénvärn(?).

    SvaraRadera
  2. Frågade Gunnar för längesedan om denna bro och då visste han inget om den, Kul att se detta foto. Finns en bild i Odingers 4de häfte med bron och ett ånglok på spåret. Hade en skolkamrat i 5te klass 1955 på Norrskolan som jag har för mig hette Olof Holmstrand. Han var med i en tidningsartikel för många år sedan där han byggt antenner och mottagare så han kunde se en hel del tv-program i världen. Bodde i Gravarne eller däromkring. Undrar ifall det är samma kille. MVH: Jan Aronson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan och andra bloggläsare. Allt det du skriver är sant. Jag gick ett år på Norrskolan 1954/1955 med fröken Marianne Hamberg. Norrskolan var hösten 1954 klar och elever på Margretegärdeskolan som bodde norr om Herrljungajärnvägen fick börja där.
      Tack för alla fina bilder du visar i bloggen och i Bohusläningen.
      MVH: Olof Holmstrand

      Radera
    2. Hej Olof. Kul att det var du så att jag kom ihåg rätt. Stämmer att Norrskolan var ny 1954 och jag flyttade med Marianne H. dit i 4e klass. Vi gick nog endast detta år ihop. Kommer ihåg artiklar om dig och då var du mycket långt framme i det tekniska. Marianne H. hette senare Marianne Dahlström och gick bort för en tid sedan. Kul att du gillar mina bilder. Har du skolkortet från klassen annars kan jag maila det. Hej och ha det bra. MVH: Jan A

      Radera
  3. Kul att återuppliva gamla minnen när man får se bron över Herrljungabanan. Boende på Linneby ( Fågelgatan 4 ) och mycket idrottsintresserad gjorde att man tränade/spelade matcher/ och tittade på mycket fotboll på Rimnersvallen på 50 och 60 talen.. Då passerade jag bron vid många tillfällen. Har för mig att det låg ett trädgårdsmästeri utanför bilden till höger. Petterssons ?
    P-O Andréasson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej P-O
      Det stämmer att det låg ett mindre trädgårdsmästeri precis till höger om berget nedanför fortet. Minns att jag köpte blommor där till nybakade studenter. Mariebergsgatan gick på den tiden också parallellt med järnvägen fram till den plats där Erik Dahlbergsgatan, Skolgatan, Föreningsgatan och Hedegatan sammanstrålar. Inom parentes kan nämnas att på denna plats låg en Konsumbutik samt Petterssons wienerbageri. Där luktade det alltid gott nybakat bröd.
      Olof Holmstrand

      Radera
  4. Bron och fortet väcker såväl trevliga som mindre trevliga minnen. Före Herrljungabanan elektrifierades så var det ingen högre hastighet ångloken hade. Ibland kom det långsamgående godståg med öppna låga vagnar lastade med bl a halm till militären på Samneröd. Ett spännande men förbjudet tilltag var att hoppa från bron ner i halmen.
    Fortet, som på den tiden gick att gå in i blev en av våra lekplatser. Utanför hade kvarterens ungar sina kaninburar (ganska många). Fortet och bergknallen blev även vid ett tillfälle vårt försvarsfäste i samband med ett av de ganska oskyldiga "kvarterskrigen" mot grabbarna från "Örnen", som stog nedanför och sköt mot oss. Vapnen bestod av pilbågar och slangbellor och vad ingen av oss tänkte på var att ammunitionen som missade oss och flög över bergknallen, landade på Petterssons trädgårdsmästeri och orsakade närmare hundra krossade små glasrutor innan han insåg vad som pågick och fick stopp på "kriget"
    Preskriberat som tur är.

    SvaraRadera