2014-10-16

Tiden inte längre ur led på Gustafsberg

Sedan våren 2008 har klockan på Skolhuset på Gustafsberg stått still på sisådär 17.35. Bakgrunden var att jag ville se hur det gick till när en av våra anställda tog sig upp till urverket på Skolhusets vind. Det var en förskräcklig resa att ta sig dit krypande och ålande över och under ventilationskanaler mm. Av arbetsmiljöskäl kunde inte detta få fortsätta. Till saken hör också att jag skulle kolla hur det var att veva upp lodet med följd att wiren till det tunga lodet hoppade av trumman och sedan dess har klockan stått stilla.

Lyssna på urverket (och till det intensiva regnandet på plåttaket).

Och gissa om jag genom åren fått kommentarer om att klockan står still, urmakarson som jag är. Men i dag sattes klockan i gång igen sedan vår duktiga personal gjort en ny ingång till tornuret i form av en lucka med fastmonterad stege genom golvet. Genom att använda den kommer man direkt upp till urverket och slipper alltså krypa över vinden.
Det är ett fantastiskt urverk som köptes in från LINDEROTH i Stockholm till det nya skolhuset som stod klart 1897. Som ni ser är urverket tillverkat 1896. Ratten med siffrorna används för att justera visarna på uttavlan.
Via block och taljor löper wiren till en helt annan del av vindsvåningen. Där hänger lodet som drar urverket. Skall bli spännande att se hur länge uret kan gå innan lodet når golvet.
Och tack vare den nya luckan med sin stege är det nu väldigt lätt att både övervaka och serva urverket.  Nu skall jag bara ha tag i en urmakare som kan göra en kvalificerad översyn av urverket. Är det någon som kan tipsa mig om en sådan.  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar