2015-06-05

Ett svandrama på Gustafsberg

I morse såg vi hur ett par svanar parade sig utanför Snäckan. Det var ganska våldsamt.
"Parningen" fortsatte strax nedanför kajmuren vid Snäckan. Då såg jag att "honan" var alldeles blodig på ryggen. Här ser man lite av blodet men det mesta skyms av den aggressive andra svanen.
Efter lunch fortsatte misshandeln av denna svanen. Trött och väldigt utsliten låg svanen intill muren medan den andre fortsatte att hacka på den. Jag lyckades då jaga bort den andre som fräste väldigt mycket mot mig. Till slut gav den sig iväg och simmade iväg bort från Gustafsberg i riktning mot Rödön.

I det läget ringde jag Bohusläns museums biolog Jan Uddén och frågade om vad det kunde handla om och vad jag kunde göra,

- Det är ingen hona som blivit angripen utan en inkräktare på den andra svanens revir. Honan ligger och ruvar på äggen på ön Ringburen utanför Lindesnäs, svarade Janne.

- Vad kan jag göra åt saken?, frågade jag.

- Ingenting, svarade Jan. Sådan är naturen. - De får reda ut detta själva!
Därmed lät jag det hela bero och senare på eftermiddagen observerade jag den misshandlade svanen där han låg och vilade sig i vassen. Då och då putsade den sina fjädrar.

Vid 16-tiden gav den sig iväg simmande i samma riktning som den aggressive svanen tidigare gjort. Det är väl bara att hoppas att de inte stöter på varandra igen.

Hela detta drama utspelade sig strax utanför Snäckan utan att cafégästerna märkte något av det. Men jag lärde mig en del.  //

2 kommentarer:

  1. Bra Gunnar att du har koll även på djuren.....kan ju behövas ibland.

    SvaraRadera
  2. Vi är så lika djuren. Liknar ett krogslagsmål... Bra att du ingrep Gunnar.

    SvaraRadera