2015-08-08

Succé för första Gustafsbergsdagen

Vädret var strålande och publiktillströmningen så stor att jag inte sett maken på några tidigare Gustafsbergsdagar.

Det bjöds på allahanda aktiviteter. De guidade vandringarna var mycket populära. Både de till Gustafsbergsstiftelsens hus och till de privata villorna.
Kallskänkan Beata till vänster och baderskan Hermina underhöll publiken med många skratt som följd.
Folkmusikerna Faust, Fredriksson och Blom underhöll med fiol, nyckelharpa och basfiol. De kom direkt från folkmusikfestivalen som pågår på Bohusläns museum.
Kurt Hansson och Ingela Haglund Hansson berättade om sitt hus Villa Klippan och dess trädgård.
Richard Hagelberg berättade om Villa Syskrinet.
Lena Johansson berättade om Villa Novilla.
Och Bengt-Arne Runnerström berättade om sitt och hustrun Margrets hus Fjällstugan.
Dagen avslutades i Societetssalongen med "Glittriga örhängen". En lättlystnad och dramatiserad kammarkonsert med musik för sång och piano med Karin Nilsson och Helena Cervin.

Behöver jag säga att det var en smärre folkvandring till Oscar Åkermos utställning av sina tatueringsbilder? Mycket fina och en yngre publik dominerade förstås. Visas i morgon också.

I morgon söndag fortsätter programmet med:

11.00 Gudstjänst i Societetssalongen
12-16 Oscar Åkermo ställer ut i högra paviljongen.
12-16 Gammaldags lekar för barn och vuxna
12-16 Åk hästskjuts på området. Avgift 20 kr.
12-16 Brunnsdrickning i hälsokällan
12-16 Poängpromenad. Gå jorden runt och svara på kluriga frågor.
12-16 Öppet hus i Skolhuset. Gustafsbergspojkar visar runt och berättar från sin tid på Skolhemmet.
12-14.30 Kurortsmassage i Vänstra paviljongen med massören Eva Ryberg.
12-17 Gustafsbergs Badrestaurang serverar klassiskt smörgåsbord.
12.00 Guidad vandring med dramatiserade inslag. Start vid Vandrarhemmet. 1 tim 15 min.
13.30 Rundvandring till de privata villorna och trädgårdarna. Ca 1 tim.
14.00 Barnvandring. Följ med baderskan Hermina och kallskänkan Beata på en resa hundra år tillbaka i tiden. Start vid Vandrarhemmet. Ca 35 min.
15.00 Guidad vandring med dramatiserade inslag. Start vid Vandrarhemmet. 1 tim 15 min.

VÄLKOMNA! Parkering vid Landbadets parkering.  //

1 kommentar:

  1. Leena Bohnmark2015-08-09 03:07

    För mig är det en tradition att närvara på Gustafsbergsdagarna och så även i år.Läste i tidningen Bohusläningen om Oscar Åkermo och hans tatueringar och blev väldigt nyfiken. Det ångrar jag inte, för denne unge man har en alldeles egen stil och det handlar inte om traditionella diton här inte. Jag blev mäkta imponerad av hans alldeles egna konstverk som görs på samma sätt som de vanliga tatueringarna, MEN inget man sett tidigare! Jag måste erkänna att jag inte är så förtjust i tatueringar men här är det någonting alldeles speciellt. Konstverk skulle jag vilja påstå. Hade också privilegiet att få prata med honom om hans konst och kometkarriär ute i världen och jag blev mäkta imponerad av denne ynglings berättelser. Han var så ödmjuk och trevlig och det fick mig att bli ytterligare imponerad att berömmelsen inte påverkat honom negativt. Det var en ynnest att få den pratstunden med honom. Hade också möjlighet att få prata med hans pappa, mamma o bror, vilket var lika angenämt. Alltså har vi ytterligare en Uddevallabo att vara stolta över som satt Uddevalla på världskartan. Önskar honom lycka till med karriären i fortsättningen också! Hoppas också att mina inlägg på Facebook får fler att se hans utställning på Gustafsberg och bli bekanta med hans fantastiska "tatueringar" á la Oscar Åkermo!

    SvaraRadera