2015-08-19

Tågfärjan TRELLEBORG anlöper Uddevalla vid lunchtid idag


Idag anlöper den gamla tågfärjan TRELLEBORG Uddevalla hamn för att läggas upp i Sörviksdockan akter om TRANSPINE som ligger där sedan en tid. TRELLEBORG befinner sig i skrivande stund (09.00) utanför Marstrand och har beställt lots från 09. Beräknas anlöpa hamnen vid 12-tiden.

Jag har fått information om TRELLEBORG från Uddevalla Hamnterminal och även från Hans Jakobsson, som berättar om färjan i nedanstående mejl

"Hej Gunnar!

På Marinetraffic.com kan man just nu se att Stena Lines tågfärja TRELLEBORG har lämnat sin kajplats i Rostock där hon varit upplagd en längre tid. Enligt AIS är hon på väg till Uddevalla och beräknas ankomma kl 13 i morgon onsdag. Kanske något för den förnämliga Uddevallabloggen att bevaka, det torde vara en unik händelse. Själv befinner jag mig norr om Stockholm och har ingen möjlighet att beskåda evenemanget.

Varför denna gamla färja som seglat Trelleborg-Sassnitz sedan 1982 kommer till Uddevalla är för mig okänt men en anledning kan vara att det inte finns plats i Lysekil då rederisystern ASK ligger där.

Med vänliga hälsningar

Hans Jakobsson"  //

5 kommentarer:

  1. Hade förmånen att få se när Stena Line båten Trelleborg anlöpte Uddevalla idag vid lunchtid.. Bra,att du nämner detta i din blogg men använd gärna rätt bild.

    SvaraRadera
  2. Intressant! Undrar vad hon skall göra där. Vi saknar henne här hemma i Trelleborg.
    /Trelleborgaren.

    SvaraRadera
  3. Vad är det att sakna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saknar naturligtvis att vi inte längre kan åka med henne till Sassnitz i Tyskland. Nu trafikeras linjen endast av en tysk färja som inte är lika trivsam och inte har lika god mat och inte lika trevlig och servicevänlig personal. /Trelleborgaren

      Radera
  4. Ms/Trelleborg; på henne har jag jobbat en gång i tiden, när jag var blott 19 år. Som Skåning och fd arbetare så känns det kul att hon nu finns i min "nya" hemstad som jag bott i sen 2005.

    SvaraRadera