2015-09-02

Köksbyggnaden på Gustafsberg

Insänt av Hans Lundberg:

"Hej!
På en loppis här i stan har jag kommit över ett fotoalbum bestående av 1100 negativ. Dessa är tagna i Uddevalla samt andra orter under semesterresor och kortare utflykter. Jag har i nuläget hunnit med att gå igenom ca hälften av materialet, och har hittat dessa bilder på Gustafsberg. Skall jag tro på kronologin i albumet torde dessa bilder vara från våren 1944.
Även om alla bilderna är intressanta ligger naturligtvis fokus på de bilder som visar Uddevalla, och jag har hittat en del intressanta "pärlor", inflyttad Uddevallabo som jag är.
Mvh Hans Lundberg"

Det finns några godbitar bland Hans Lundbergs bilder. Bl a den här. Byggnaden till vänster skall vara den gamla köksbyggnaden som sedan länge är riven.  //

5 kommentarer:

  1. Ja även då rev man...

    SvaraRadera
  2. Vacker bild. Rädda Gustafsberg! Rädda Uddevalla centrum!

    SvaraRadera
  3. År 1955 tog jag en bild på snäckan och köksbyggnaden. Revs alltså efter år 1955, men när ?
    Köksbyggnaden servade restaurangen vars kök var litet och otillräckligt. År 1955 lagades ingen mat där. Uthyrt till sommarboende, bl.a. till kapten Tore Florstam.
    Janne Dahl

    SvaraRadera
  4. Har läst nånstans att det var toa och tvätt för dom som bodde i varvshuset/Snäckan.
    Revs 70-71.
    Har ett vykort från 1902 och där är huset mycket bredare
    Jan Aronson

    SvaraRadera
  5. I Jacobowskys bok "Sveriges äldsta badort" finns ett foto bild nr 94 där köksbyggnaden syns längst th. Boken är tryckt 1958. Fotot är taget uppifrån.
    Jag har hört berättas att det lagades mat där till en del av dem som bodde i Varvshusen..Alla åt inte på restaurangen. När detta ägde rum vet jag inte men gissar på 1800-talet och 1900-talets början
    Även Snäckan var bostadshus. Min farfarsmor Rosa Zetterberg född Lönner (1841-1926) bodde som änka i Snäckan i det rum som vetter mot parken och jag gissar att hon fick mat från köksbyggnaden men jag vet ej säkert
    Janne Dahl har helt rätt i att Florstams bodde i köksbyggnaden på den tid som han och jag var unga
    Inger Zetterberg Nilsson

    SvaraRadera