2017-01-07

Fråga till Uddevallas styrande och Uddevallarepresentanter i Västtrafiks styrelse

Insänt av Stig Marklund:

Västtrafik återigen....

Jag har under hösten debatterat på sociala forum om de försämringar vi fått för resande från Uddevalla mot Göteborg. Främst då vår indragna direktbuss 820 som betjänade inte bara resande från centrum utan även hela södra Uddevalla, resande längs vägen mot Ljungskile och förstås även Ljungskile tätort.

Den drogs in just under den period som Västtrafik erbjöd sin allra sämsta tågtrafik på sträckan.

Vad sägs om 55 inställda tågturer under oktober månad (gäller linjen Strömstad-Uddevalla-Göteborg och omvänt) varav 32 inställda turer hel sträcka. November månad 48 inställda tågturer varav 32 inställda hel sträcka.

Punktligheten då på de tåg som trots allt gick? Jo, i oktober var södergående tåg i tid (=mindre än 5 minuter sena) i 40 % av fallen, 50 % på norrgående tåg från Göteborg. I november bättrade man sig så att tågen till 81% höll tiden. Men fortfarande hade var femte tåg en större försening.

Nu gäller från och med mitten av december ny tidtabell. För pendlaren mellan Uddevalla och Göteborg som inte vill byta en extra gång (på Torp, i Ljungskile eller i Trollhättan) finns nu vardagar 6.00-8.30 7 turer (tåg och buss). Från Ljungskile finns under samma tid 8 turer! Inte att jag missunnar Ljungskileborna fler direktturer till Göteborg, men rimligen är väl resandeantalet något större från Uddevalla! Ska vi titta på vår jämnstora grannstad Trollhättan. Jo, under samma tid på morgonen har de 10 turer. Hur mycket mindre betalar Uddevalla för sin del av Västtrafikutbudet?

Vi tittar slutligen på hur det ser ut på eftermiddag/afton från Göteborg. Direkta turer utan byte (tåg och buss) 15.00-18.00 till Uddevalla 7 turer, till Ljungskile 9 turer och till Trollhättan 11 turer.

Det ska också nämnas att av Uddevallas 7 turer är tågavgången 17.10 från Göteborg rena skämtet då den blir stående i Ljungskile en kvart och når Uddevalla bara några minuter före tåget som avgick från Göteborg 17.40.

Min fråga till representanter för Uddevalla kommun som skött förhandlingarna med Västtrafik och till Uddevallarepresentanter i Västtrafiks styrelse – ska vi vara nöjda med resultatet? Och får vi den trafik vi betalar för i jämförelse exempelvis med vår grannkommun i öster?

Källor: förseningsstatistik m.m. från Västtrafiks kundservice och antal avgångar har jag kollat vardagsavgångar måndagar via Västtrafiks reseplanerare på nätet.

Stig Marklund  //

4 kommentarer:

  1. Kan ju inte vara svårt för stig Marklund som är aktiv miljöpartist som är del utav det blågröna styret i regionen?
    Glömde han nämna partibeteckning?
    Känns som ansvaret ramlade tillbaka på stig och Gunnar som publicerat inlägget ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att Stig Marklund inte skall ha rätt att kritisera, oavsett vem som bär ansvaret, när han ser sådana uppenbara felsatsningar av Västtrafik? Och självklart publicerar Uddevallabloggen ett debattinlägg vem som än skriver det så länge det är sakligt och inte innehåller personangrepp etc. Och vill Västtrafik eller någon annan bemöta inlägget så tar jag in det också.

      Radera
  2. jag kan inte förstå kritiken? måste man uppge sin partibeteckning om man. skriver en insändare. man kan vara beroende av kollektivtrafik vad man än röstar på. jag tycker det var en bra ingående redogörelse över västtrafik och deras märkliga sätt att sköta vår bussförbindelse med Göteborg.

    SvaraRadera
  3. Det som skulle behövas för att få ordning på utbudet av pendlingsmöjligheter mellan Uddevalla Göteborg är en stark röst ifrån pendlarna i form av en pendlar-förening, som organiserar pendlarna. Pendlarna skulle få en stark röst och verkligen bli en faktor som med sitt arbete skulle kunna påverka Västtrafik, Trafikverket, väst tågen m.fl... ?!! Mvh Wiljart Karlsson lokförare/Väst tågen

    SvaraRadera